Foto-expo: pasajero

Eén van de leukste kanten van de gedwongen Singapore-stop, naast het regenwoud, de fabuleuze toiletten en de echte koffie, waren de tentoonstellingen.
In het Museum of Arts loopt een foto-expo, op ons lijf geschreven, onder de titel Tranport Asian.

Verschillende artiesten uit Zuid-Oost Azië tonen foto’s en installaties rond het thema transport, bekeken vanuit de concepten tijd, ruimte, actie en fictie. Tijd staat stil bij hoe een foto altijd één tijdstip vastlegt. Fictie focust op de metaforische kant van transport en de realiteit-fictie spanning in de foto. De projecten die het label actie kregen, vragen een actieve inbreng van de toeschouwer. Een geniale installatie is Racing forward. Het is een grote, zwarte fiets die vast staat, zoals een hometrainer. Je kan erop kruipen en wanneer je trapt, krijg je in een bakje aan het stuur beelden van landschappen en mensen te zien. Met het trapritme volgen de beelden elkaar op. Traag! Dit is exact hoe wij door een streek reizen, met hopen tijd om beelden, geluiden en geuren in ons op te nemen. Het is dat multidimensionale van de zintuigelijke impulsen dat maakt dat de beelden op mijn netvlies blijven plakken (en in de weinige geheugencellen die mij toebedeeld zijn –’waarom kon ik niet wat meer geheugencellen en minder zitvlakcellen hebben?’ is een vraag die ik de wisselende goden in mijn leven in ijdele momenten voorleg, maar dit volledig terzijde-). Ik kan het nooit goed beschrijven, wanneer mensen vragen waarom we precies met de fiets reizen, Tung Mai toont het zonder woorden perfect in de Racing Forward installatie. Of hoe een mens zittend op een namaak-fiets naar namaak-landschappen kan kijken, denkend aan een een Aziatische soulmate met de naam Tung.

De enige fotograaf die me echt in vervoering brengt is mijn wonderbaarlijke partner-in-crime, maar Xavi Comas komt dicht in de buurt. Hij maakte, gelinkt aan het concept tijd, een montage van foto’s onder de noemer pasajero. Spaans voor passagier maar ook voor ‘voorbijgaand’. Net zoals passager in het Frans, drukt het onherroepelijkheid en vluchtigheid uit. Een vluchtigheid die elke reis en haar ervaringen kenmerkt. Wij proberen er tegen in te gaan gaan door traag te reizen maar nieuwe indrukken en ontmoetingen duwen de voorgaande constant naar de passé simple. Zoals ook de situaties op de foto’s van Comas een tel later niet meer bestonden en dat voorbijgaande zit al in elke foto besloten. 
Met het fototoestel proberen wij we de fatale vluchtigheid van het moment net te lijf gaan. Andere keren, bijvoorbeeld tijdens een Iraanse security-check met honderden foto’s en professioneel fotomateriaal op zak, zijn we dankbaar dat ook dat maar pasajero is.    

Voor wie de kans heeft, de expo Transport Asian loopt nog tot 11 augustus in het Singapore Art Museum. Tot 19 juli is er in het Asian Civilisations Museum nog een bescheiden maar mooie Steve McCurry expo met een aantal van zijn Afghaanse ‘klassiekers’ en nieuwer Aziatisch werk.